روز جهانی لوپوس World Lupus Day 2015/ 1394
به مناسبت روز جهانی لوپوس مراسمی در روز جمعه هجدهم اردیبهشت یکهزارو سیصد و نودو چهار ساعت ده صبح تا دوازده ظهر در تالار ایوان شمس واقع در بزرگراه شهید گمنام ابتدای بزرگراه کردستان برگزار میگردد. شرکت برای عموم دوستان گرامی مبتلا به لوپوس و خانواده های ارجمند آنان ... متن کامل
به دلیل پیشرفت در تشخیص سریع و مدیریت درست بیماری لوپوس بیشتر بیماران می توانند مانند افراد سالم زندگی معمولی داشته باشد .مراجعه کنندگان گرامى به سایت لوپوس ، داشتن یک یا چند نشانه از آنچه دراین یادداشتها آمده است ؛ الزاما نشان دهنده درگیرى با بیمارى لوپوس نمى باشد . تشخیص بیمارى تنها بایستى توسط پزشک داده شود.   ***   مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشى داشته و توصیه پزشکى تخصصى تلقى نمى شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.   ***   بیش از حد توان خود کاری انجام ندهید.   ***   افکار منفی نداشته باشید، در عوض انرژی خود را صرف امور مثبت کنید.   ***   زمان بیماری ؛ شغل شما به کمک شما نمی‌آید، بلکه دوستانتان به شما مدد می‌رسانند، پس با آنها در ارتباط باشید.   ***   همیشه راه برای همه هموار نیست، زندگى برخورد با موانع ، غلبه بر آنها و حرکت است .    ***   هیچ کس مسئول خوشحال کردن شما نیست، مگر خود شما.   ***   من برنده ام ؛ چون می دانم مشکلات مانند صخره هایی هستند که در مسیر رود وجود دارند.اگر صخره نبود ، رود هیچ آوازی سر نمی داد!   ***   کلیه مطالب ذکر شده فقط و فقط برای افزایش آگاهی شما می باشد. در صورتیکه هر گونه ابهامی در مورد بیماری تان دارید حتما باپزشک خود تماس بگیرید و از مشورت با افراد غیر متخصص خوددارى نمائید .   ***   خوب زندگی کردن همراه با بیمارى لوپوس نیازمند برنامه ریزی مناسب برای پذیرش اثراتی است که بیماری بر روی جسم(تن) ، فکر و روح ( روان‌) دارد. در حقیقت این سه پدیده جدایی ناپذیرند به دیگر عبارت ، بهبودی یکی منجر به بهبودی دیگری است.   ***   خوب زندگی کردن با لوپوس یعنی اندیشیدن درمورد توانائیها نه ناتوانی ها .
بدين وسيله به اطلاع كليه بازديد كنندگان سايت لوپوس ميرساند:
1- هر گونه اطلاع رسانی در مورد برگزاری همايش های لوپوس و جلسات پرسش و پاسخ
2- جمع آوری كمك مالی جهت انجمن حمايت از بيماران لوپوس
3- ارسال هر گونه پست الكترونيك به كاربران
تنها بايستی از طريق انجمن حمايت از بيماران لوپوس و با هماهنگی شماره تلفن 88220065 منشی انجمن لوپوس صورت بگيرد . بديهی است ارسال پست الكترونيك به كاربران، كه با هماهنگی و از طريق انجمن حمايت از بيماران لوپوس و سايت لوپوس نباشد ، مسئوليتی را متوجه اين دوسايت نخواهد كرد.
عفونت ها ى دستگاه ادرارى (میزراه )
files_articles_uti_s2_women_holding_stomach[0ffd164b334a27cb8559470caedcf224].jpg

عفونت ها ى دستگاه ادرارى (میزراه)

درهرسال ده میلیون ازمراجعین به مطب پزشکان آمریکائى،عفونت ادرارى دارند . یک پنجم زنان در آمریکا در درازاى زندگى خود دست کم یکبار دچار عفونت ادرارى میگردند .

عفونت دستگاه ادرارى چیست ؟ عفونت دستگاه ادرارى (UTI) هنگامى روى میدهد که باکترى (میکروب) وارد دستگاه ادرارى شده و تکثیر میگردد. دستگاه ادرارى (میزراه) از مثانه ( آبدان )، پیشابراه (مجراى خروجى ادرار) و دو حالب و کلیه (گُرده) ها تشکیل میشود .این میکروبها معمولا از راه پیشابراه وارد مثانه شده و از آنجا به بخش هاى بالاتر دستگاه ادرارى (کلیه ها) میرود و این پدیده قرمزى و ورم در دستگاه ادرارى ایجاد نموده و بیمار احساس درد خواهد نمود .چنانچه عفونت ادرارى زود درمان نگردد میکروبها درون کلیه ها جایگزین شده و عفونتى شدید درکلیه ها ایجاد مى نماید که پیلونفریت ( pyelonephritis ) نامیده مى شود .

آیا افراد خاصى بیشتر مستعد به عفونت ادرارى هستند ؟ آرى . در حالیکه هر کسى مى تواند دچار عفونت ادرارى گردد پاره اى افراد بیشتر مستعد به عفونت ادرارى هستند .

· زنها بیش از مردان دچار عفونت ادرارى میگردند . شاید به خاطر آنکه پیشابراه آنها کوتاهتر بوده و باکترى ها آسانتر میتوانند خود را به مثانه برسانند

· افرادى که دچار بیمارى دیابت شیرین هستند دستگاه دفاعى بدن آنها ناتوان تر شده و زودتر دچار عفونت ادرارى میگردند.

· افرادى که سنگ کلیه یا مردانى که بزرگى‌ غده پروستات دارند و این پدیده موجب بسته شدن راه و باقى ماندن ادرار دردستگاه ادرارى شود ،میتواند منجر به عفونت ادرارى گردد. مردانى که عفونت ادرارى دارند اغلب پروستاتى بزرگتر از طبیعى دارند .

نشانه هاى عفونت ادرارى کدامند ؟ پاره اى از افراد هیچ نشانه اى ندارند اما بیشتر کسانى که عفونت ادرار دارند ممکن است یکى یا چند تا از نشانه هاى زیر را داشته باشند :

· احساس فوریت براى بیرون ریختن ادرار که میزان ادرار بیرون ریخته شده نیزکم بوده و چند قطره بیشتر نیست .

· سوزش به هنگام دفع ادرار

· ادرار تیره یا خونى

· بوى بد ادرار

چنانچه عفونت شدت یافته و به کلیه ها برسد ممکن است بیمار دچار کمردرد و تب و لرز و تهوع و استفراغ گردد. اگر هر یک از نشانه هاى یاد شده را داشتید بیدرنگ به دیدار پزشک خود بروید .

عفونت ادرارى چگونه درمان میشود ؟ نخست پزشک شما دستور آزمایش کامل ادرار براى دیدن میکروبها و سلول هاى خونى را میدهد . داروهاى گوناگون که بیشتر روى میکروبهاى ادرارى اثر میگدارد و از گروه آنتى بیوتیک ها هستند نیز ممکن است براى درمان عفونت ادرارى بکار برود . عفونت ادرارى که با آنتى بیوتیک هاى مناسب درمان شود ممکن است که در عرض یک تا دو روز پاک گردد. به هر صورت پزشک ممکن است که بخواهد درمان با آنتى بیوتیک را به مدت یک تا دو هفته ادامه دهد تا اطمینان یابد که عفونت ریشه کن شده است . گذشته از آن پزشک ممکن است ناچار از به کار بردن داروهاى ضد درد* و کمپرس گرم شده و بخواهد میزان آشامیدنى هایتان را زیادتر نمائید.  *

**( هشدار:

 1-داروهای کاهش دهنده درد میتوانند کلیه ها را آزرده و ناتوان نمایند. 2-چنانچه میزان مصرف آشامیدنى ها بیش از توان کلیه برای دفع آب باشد میزان آب و نمک و در نتیجه حجم مایعات بدن زیاد شده سبب پرفشارى خون و خیز(باد نمودن اندام ها) میگردد.

اگر عفونت با درمان پاک نگردد چه باید کرد ؟ در این زمان پزشک ممکن است درخواست بررسى هاى ویژه بنماید .

· یک گونه تصویر بردارى که به نام (IVP) ( عکس رنگى کلیه ) نامیده میشود که با تزریق وریدى ماده حاجب و سپس تصویر بردارى از کلیه و مثانه انجام میگردد.

· بررسى با اولتراسوند ultrasound که کلیه و مثانه با موج هاى صوتى دیده میشود .

· انجام سیستوسکپى cystoscopic exam که با وارد نمودن یک لوله تو خالى با ذره بین و چراغ مخصوص به درون مثانه انجام میگیرد .

براى بانوانى که پى در پى دچار عفونت ادرارى میگردند چه میتوان کرد ؟ زنانى که در طول سال سه بار یابیشتر دچار عفونت ادرارى میگردند باید به پزشک خود مراجعه نمایند.پزشک ممکن است آزمایش هاى یاد شده را دستور دهد و درمان با آنتى بیوتیک را به شرح زیر برنامه ریزى نماید :

· میزان کمتر آنتى بیوتیک به مدت شش ماه ( تعداد آنتى بیوتیک در روز یک عدد میشود ولى چندین ماه این تعداد توسط بیمار باید خورده شود .

· پس از هر بار فعالیت جنسى یک بار درمان با آنتى بیوتیک · درمان با آنتى بیوتیک براى یک تا دو روز هنگامى که عفونت ادرار روى میدهد.

آیا بانوان باردار بیشتر مستعد به عفونت ادرارى هستند ؟ خیر . اما به دلیل آنکه هنگام باردارى عفونت ادرارى میتواند به کلیه ها برسد شدیدتر خواهد بود . یک بانوى باردار اگر دچار عفونت ادرارى گردد باید به پزشک خود مراجعه نماید تا از نظر فشارخون و احتمال زایمان زودرس بررسى و پیشگیرى گردد .

آیا بانوان میتوانند کارى کنند که از عفونت ادرارى خود پیشگیرى نمایند ؟ آرى . قدم هاى زیر میتواند در پیشگیرى از عفونت ادرارى کارساز باشد .:

· چنانچه کلیه ها نارسا نبوده و پرفشارى خون و ادم در کار نباشد، زیادتر بیاشامید *

· نشانه هایى در دست است که آشامیدن شربت کرنبررى cranberry juice ممکن است بروز عفونت ادرارى را کم نماید، زیرا این میوه داراى ترکیباتى است که میتواند از چسبیدن پاره اى باکترى ها به دیواره دستگاه ادرارى پیشگیرى نماید .

· هیچگاه ادرار خود را نگه ندارید و هنگام احساس دفع بیدرنگ مثانه خود را خالى نمایید .

· خود را از جلو به عقب بشوئید تا میکروبهاى دستگاه گوارش وارد دستگاه ادرارى و تناسلى نگردد.

· دستگاه تناسلى را پیش و پس از هر بار هم بسترى با آب شسته و از بکاربردن مواد ضدعفونى خوددارى نمائید .

· پس از هربا هم بسترى مثانه را خالى نمائید.

· بیماریهاى دستگاه تناسلى را با مراجعه به پزشک متخصص زنان  درمان کنید . در زمان قاعدگى بهداشت فردى را رعایت نمائید. لباسهاى زیر خود را در آفتاب خشک نمائید یا آنها را اطو کنید.

 

آیا کودکان نیز دچار عفونت ادرارى میگردند ؟ آرى . هر چند کمتر از بزرگسالان. دختران بویژه بین چهار تا هشت سالگى بیش از پسران همسن خود دچار عفونت ادرارى میگردند . نوزادانى که با ناهنجارى هاى ساختارى دستگاه ادرارى بدنیا بیایند بیشتر احتمال عفونت ادرارى‌دارند . والدین باید نشانه هاى زیر را براى شناخت عفونت ادرارى نزد فرزندان خود جستجو نمایند.

· تب خفیف

· تحریک پذیرى ( تحریک پذیرى یاخته هاى‌ عضلانى‌در اثر تکانه هاى عصبى تا تحریک پذیرى در اثر مواد شیمیایى تا تحریک پذیرى در اثر درد و تورم )

· تکرر ادرار

· درد هنگام ادرار کردن

· بوى بد ادرار

·کدر یا خونى بودن ادرار

· تغییر دفعات ادرار در روز یا شب

چنانچه عفونت به کلیه ها ى کودکان برسد آنها نیز ممکن است دچار تب _ کمردرد و استفراغ گردند

آیا عفونت ادرارى موجب آزار کلیه ها خواهد شد ؟ در بیشتر بیماران درمان عفونت ادرارى میتواند با موفقییت انجام شود و بدون آنکه به کلیه ها آزار برسد عفونت ادرارى ریشه کن شود . عفونت ادرارى چنانچه به هنگام درمان نگردد در بیمارانى که همراه با سنگ هاى‌ادرارى باشد یا در مردانى که پروستات شان بزرگ است میتواند همراه آسیب کلیه ها باشد . اگر عفونت ادرارى نزد نوجوانان به هنگام درمان نگردد میتواند یا ممکن است گاهى آسیب کلیه ها را در پى داشته باشد . 

 بر گرفته : از سایت www.kidney.org

 برگردان : م . یزدانی . گروه بیماران لوپوس www.lupus.ir